Konstnärligt team

Sara Giese - Regi, bearbetning

Nina Pontén - Textbearbetning

Matilda Hyttsten - Kostym, scenografi

Magnus Larsson - Kompositör, musikarrangemang

Anna Olofson - Maskör

Britt G Hallqvist - Översättning Pjäs

Produktionsteam

Eva Carlberg - VD

Stefan Marling - Konstnärlig ledare

Joel Kant - Scenmästare

Jan Pettersson - Ljussättare

Karin Victor - Sömmerska

Bitte Palm - Skräddare

Peppe Östensson - Fightkoreograf

Marie P Hedenius - Föreställningsdramaturg

Maria Johansson - Sång och röstinstruktör

David Giese - Sångtexter

Jonas Jörneberg - Affisch, press och programfoto samt trailer

Gotland Factory - Grafisk form

Johan Caesar - Art director – Gotland Factory

Nordfisk - Scenbygge

Hans Aldén - Snickare

Gunilla Söderlund - Biljettkassa/Romabokningen

Christer Norrby - Teknisk samordnare

Magnus Byström - Producent

Agnes Vestberg - Sociala medier/marknadsföring

Årets regissör

Sara Giese

Sara Giese är regissören i ropet som har uppmärksammats och hyllats för sina uppsättningar av nyskriven dramatik. Just nu aktuell och kritikerrosad för sin uppsättning av "100 sånger" på Örebro länsteater. Sara har regisserat för ett stort antal av Sveriges teatrar bl.a. Dramaten, Stockholms stadsteater, Uppsala stadsteater, Unga Klara samt Riksteatern. Sara tog examen vid Dramatiska Institutet 2004, och har sedan dess ett flertal framgångsrika produktioner bakom sig bl.a. Lars Noréns "om kärlek" och Kristina Lugns "Hej, det är jag igen." Hon har bearbetat och regisserat Liv Strömquists "Prins Charles känsla" och mycket, mycket mer. Det är en stor ära för oss att ha Sara på Romateatern och vi ser med spänning fram emot hennes moderna uppsättning av Kung Lear.

Regissören Sara Giese om Kung Lear:

Det som intresserar mig i Kung Lear är tidens obevekliga rörelse framåt och den gamle kungens oförmåga att släppa taget. Det handlar om makt, men det handlar också om ett paradigmskifte, en ny ordning som måste ta över, det finns ingen väg tillbaka. Samtidigt rasar stormen i bakgrunden som en påminnelse om naturen, om något större, obevekligt, som pågår medan människorna bråkar om gränser och makt. Min ingång i pjäsen är slutrepliken, som också är en början: ”The weight of this sad time we must obey. Speak what we feel, not what we ought to say. The oldest hath borne most. We that are young Shall never see so much, nor live so long.”

Citat från recensioner av produktioner i regi av Sara Giese:

Sara Gieses regi och scenografi vet exakt hur att hantera denna textmassa. Det går knappast att värja sig för musikaliteten och rytmen

— Lars Ring SVD

Hon är en stabil regissör, en som man gärna sätter något nyskrivet i händerna på därför att hon kan tillföra något överraskande på scenen

— Ann Hedelius

GENIALT

— Nerikes Allenhanda

När Sara Giese nu sätter upp texten i den avskalade sorts teaterform som kräver absolut närvaro av alla på scen blir resultatet djupt ­berörande, förbluffande roligt och i slutändan uppfordrande

— Jenny Aschenbrenner

Skådespelare

Bengt CW CarlssonKung Lear

Folkkär skådespelare som genom åren gjort ett otal hyllade rollgestaltningar, på flertalet av landets stora scener.
På film har vi kunnat se honom i bl.a. Sånger från andra våningen, Du levande, The Girl with the Dragon Tattoo och Lycka till och ta hand om varandra (som han 2013 blev guldbaggenominerad för i klassen bästa manliga huvudroll).
På TV har Bengt bl a setts i Solsidan, Morden i Sandhamn, filmerna om Wallander, Livet i Fagervik, Mäklarna, Beck och Bonusfamiljen.
Bengt är ett välbekant ansikte för Romateaterns trognare publik då han medverkat i hela sju uppsättningar, bl.a. med en bejublad tolkning av Nicklas Botten (åsnan) i En midsommarnattsdröm 2002
Bengt utbildades vid teaterhögskolan i stockholm 1973.

Foto Sören Vilks

Nour El RefaiNarren och Frankland

Nour har varit en självklar stjärna på den svenska humorscenen sedan debuten i humorprogrammet Hus i Helvete. Sedan dess har vi sett Nour i den ena storproduktionen efter den andra, bland annat i Ballar av stål, som programledare i Melodifestivalen, som en av deltagarna i Parlamentet samt i roller som Mozart i Amadeus och som Lillebror i Karlsson på taket på Dramaten.
Nour utsågs till Årets kvinnliga komiker 2016, då hon började turnera med den egna föreställningen En komisk depression
En komisk depression hyllades i media, turnérade under tre säsonger inför utsålda hus, framfördes 85 gånger och sågs av 40 000 besökare.

Foto Daniel Stigefelt

Alicia SödermanCordelia och Oswald

Har studerat musikal på Kulturama Grundskola i tre år. Studerar nu musik( gitarr och cello) på rytmus gymnasiet.
2014 medverkade hon som kvalificerad statist i Romateaterns Komedi av misstag.
Och 2016 spelade hon som musiker i Unga Romas Miranda Mirakel.

Foto Ylva Bergman

Sofia BachGoneril

Hon har bl.a. medverkat i uppsättningar som: Rikard III, Gerdan Roth, Midsommarnattsdröm, Markurells i Wadköping, Revisorn och Utsålt.
I film och tv-sammanhang har vi kunnat se henne i olika produktioner såsom: Äkta människor, Parlamentet, Selmas saga, c/o Segemyhr, Familjen Rysberg, Monky och All Inclusive.
Sofia utbildades vid teaterhögskolan i Stockholm och har därefter arbetat på de flesta teatrar såsom Stockholms stadsteater, Riksteatern, Uppsala stadsteater och olika privatteatrar.

Nadia HusseinRegan

Nadia har stått på en rad olika scener, så som Stockholm Stadsteater, Riksteaten, Folkteatern i Göteborg, Uppsala Stadsteater och Norrbottensteatern.
Nadia har även spelat i TV-serierna Oskyldigt dömd och De största vatten.
Sommaren 2018 spelade hon den ljuva Hermia i komedin En midsommarnattsdröm av Shakespeare på Norrbottensteatern.
Nadia är utbildad vid Teaterhögskolan i Luleå 2005-2009.

Foto Jonas Jörneberg

Marika HolmströmKent

Marika har frilansat på ett antal teatrar, bl.a. Örebro länsteater, Teater Västmanland, Uppsala stadsteater, Turteatern och Riksteatern. Hon har även medverkat i filmer som Arne Dahl, Tro, hopp och väderlek samt Räls
I höstas gjorde hon monologen Fattigfällan på Uppsala Stadsteater i regi av Sara Giese och under våren en pjäs om Elin Wägner: Väckarklocka, i regi av Maria Löfgren på Riksteatern.
Marika gick ut Teaterhögskolan i Stockholm år 2000

Foto Mårten Andersson

SJ HedmanGloucester

SJ har gjort över 80 roller på Dramaten, men också varit verksam på Riksteatern, Göteborgs Stadsteater, Stockholms Stadsteater och Uppsala Stadsteater.
Han har medverkat i ett 60 tal tv-serier och filmer, som till exempel Varuhuset och Morrhår och ärtor, Hem till byn, Limpan, Beck, Jönssonligan, Snoken Natt på museet, Toy Story 2 och himlen är oskyldigt blå.
Sten-Johan Hedman är utbildad vid Dramatens elevskola 1961-1964

Per ÖhagenEdmund

Sedan 2012 har Per arbetat på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm och ungdomsscenen i Skärholmen. Han har medverkat i Tolvskillingsoperan, Janne, min vän, En världsomsegling under haven, Happy End, Vågen och The Laramie Project.
2017 gjorde Per debut som regissör med föreställningen Göra sig av med Eddy.
På tv och film har han medverkat i Kommissarie Winter, Hinsehäxan, 1981 och Miss Inga Issues.
Per är utbildad vid Teaterhögskolan i Göteborg. Efter utbildningen medverkade han i föreställningar på Teater Scenario, Regionteatern Blekinge Kronoberg, Regionteater Väst och Masthuggsteatern.

Gustav Ekman MellbinEdgar och Albany

Gustav har haft långa kontrakt på Göteborg Stadsteater och Norrbottensteatern där han medverkat i ett flertal föreställningar.
Vi har också kunnat se honom i filmer som Mini, Midnattssol och Johan Falk: De 107 patrioterna.
Gustav gick ut Teaterhögskolan i Luleå 2010 där Sara Giese regisserade slutproduktionen.

Nicklas NordborgCornwall

Nicklas är en av våra mest kvalificerade statister och har medverkat i hela åtta föreställningar på Romateatern. Han har även spelat i komedin frysta tillgångar på länsteatern Gotland.
Nicklas har även varit statist i flera filmer bl.a. Kommissarien och havet, Maria Wern, Arg pappa i jeans och Dröm.

Johan LundbergSoldat/tjänare mfl.

Johan arbetar till vardags som fotograf och kommunikatör men kommer i sommar att vara med som statist på Romateatern. På fritiden spelar han levande rollspel och sjunger i kör.

Vide BergströmSoldat/tjänare

Vide har varit med på Romateaterns teaterläger sedan start och har arbetat bakom scen under flera år. Förra året medverkad han som statist i Sommarnattens leende.
När Vide inte spelar på Romateatern så läser han Estet Musik och är med i Gotlands musikalkompani.

Handling

Kung Lear

Den åldrade kung Lear beslutar att dela sitt rike mellan sina tre döttrar. Det enda han kräver i motprestation är att de sätter ord på hur mycket de älskar sin far. De två äldsta bräcker varandra i kärleksbeskrivningar, men den yngsta dottern, Cordelia, säger ingenting. Kungen blir vansinnig och gör henne arvlös. Cordelia flyr landet med en av sina friare, kungen av Frankland. Hennes del av riket delas mellan de äldre döttrarna och deras gemåler, två hertigar, som tar över makten. Lear behåller hundra av sina mannar och planerar att bo växelvis hos sina döttrar med sitt följe. Systrarna, som inte är lika förtjusta i upplägget, skär ner på Lears privilegier tills han blir galen och rusar ut i en storm. Samtidigt uppstår det oenighet mellan hertigarna, och en frankisk truppstyrka landstiger i Dover. Allt medan stormen växer sig starkare i bakgrunden.



Biljetter

Biljettförsäljningen startar 13 maj och pågår till 17 aug.

Köp biljett i vår biljettkassa vid spelplatsen – öppet 11-17 alla dagar
(11-19 föreställningsdagar).

Förköp biljett från den 2 maj online hos Ticketmaster och
skriv ut den själv alt. hämta ut den i biljettkassan eller hos någon av
våra ombud nedan.

Förboka biljett via vår biljettkassa (maj-aug) tel.
0498-503 36 och hämta ut den (senast tre dagar efter bokningen) endast i
teaterns biljettkassa eller hos Romabokningen:

Romabokningen, Visbyvägen 35b i Roma (mellan Coop och ICA)
Turistbyrån, Donnersplats 1 i Visby 0498-20 17 00 (endast direktköp)
Wessman & Pettersson, Adelsgatan 5 i Visby
Visby Klinte Kiosk & Spel
Klintehamn Spelbutiken mitt emot Högbyhallen
Hemse Turistbyrån Visby


Trailers

Bilder från uppsättningen