Om Romateatern

Romateatern vid Romaklosterruin har under 25 år etablerat sig som en av Sveriges största och vackraste sommarscener. Teatern attraherar en bred publik och har samtidigt nått nationellt och internationellt rykte för sin höga konstnärliga kvalité.

Varje år vallfärdar 25 000 entusiastiska åskådare genom alléerna mot spelplatsen för att tillbringa sommarkvällen på Romateatern - alltmedan skymningen tätnar och teaterljuset tar över och förhöjer mystiken i den gamla klosterruinen från 1100-talet.

Ledning

Stefan Marling Konstnärlig ledare

är skådespelarutbildad i London och har en BA Honours Theatre Degree från University of Kent. Han är verksam som skådespelare, regissör och pedagog. I Storbritannien var Stefan medlem av Revolve Theatre Company, som förutom Shakespeare-produktioner gjort workshoparbete på Globe Theatre i London. Stefan har lett Shakespearekurser och workshops med ensembler runtom i Sverige, bland annat på Stockholms Stadsteater, Unga Klara och Göteborgs Stadsteater. På Gotland har Stefan medverkat som skådespelare i produktioner på Romateatern, Unga Roma och Länsteatern – där även som regissör. Vid sidan av arbetet med Romateatern, regisserandet och skådespeleriet arbetar Stefan som huvudlärare i scenframställning vid Stockholms musikalartistutbildning. Stefan regisserade Romateaterns uppsättningar 2014, 2015 och 2016.

Frida Lindroth Producent

bor på Gotland sedan några år tillbaka och har arbetat som projektledare på goGotland med bl.a. Medeltidsveckans marknad och evenemang i St Nicolai/Kultudralen, samtidigt som hon frilansat på Länsteatern och på fastlandet. Frida har tidigare arbetat med scenkonstproduktion och marknadsföring på Stockholms Improvisationsteater, Parkteatern, Cirkus Cirkör och Teater Galeasen m.fl. Hon har studerat teater i New York och är utbildad på Stockholms Dramatiska högskola och Scenkonstproduktion och Marknadskommunikation för scenkonst. Frida är producent på Romateatern från november 2015.

Eva Carlberg Projektledare för bl.a. Symposiet och Teaterlägret

Eva arbetade första gången på Romateatern, som skådespelare, 2005. Hon återvände några år senare som ensembleansvarig, projektledare och idéutvecklare. Nu är hon projektansvarig för Romateaterns Teaterläger och Shakespearesymposium. Eva arbetar också för Romateatern med utveckling och samordning av året-runt-verksamheten PLAY. Vid sidan om Romateatern arbetar Eva som regissör.

Jo Rideout Internationella kontakter

är skådespelare, regissör och pedagog och utbildad vid East 15 Acting School i Storbritannien där hon medverkat i produktioner vid Swan Theatre i Stratford-upon-Avon, Theatre Royal Windsor, Mermaid Theatre, Comedy Theatre i West End, Vienna English Theatre m fl. och regisserat produktioner på Latchmere Theatre och Gatehouse Theatre i London. I Sverige har Jo medverkat som skådespelare i produktioner på Dramalabbet, Unga Klara, Teater Giljotin och Kalmar Byteater. Jo arbetar på Romateatern med internationella kulturutbyten och utvecklingen av en engelskspråkig Shakespearescen på Gotland. Jo har skrivit och medverkat i två av Romateaterns föreställningar i St:a Gertruds ruin i Visby och medverkade dessutom i ”Fåfängt frieri” 2015 och ”Lika för lika” 2016 på Romateatern.

Christer Norrby VD, Ekonomiskt och tekniskt ansvarig

är lovordad ljusdesigner som arbetat på Romateatern sedan starten 1989. Christers konstnärskap som ljussättare har varit en av hörnstenarna till Romateaterns framgång och konstnärliga renommé genom åren. Dessutom har Christer, bland mycket annat, varit Belysningschef på Stockholms Stadsteater och på senare år specialiserat sig på att ljussättta muséer – allt från Junibacken, Leksaksmuséet och Lill Skansen till Naturhistoriska riksmuseet och Museé d’Itissalat al Maghrib i Marocko. Christer ansvarade dessutom för ljusdesignen av NK’s julskyltningar mellan 1997 och 2010.

Kjell A Nordström Ordförande i Romateaterns styrelse

är ekonomie doktor, författare, talare och rådgivare samtidigt som han har ett genuint intresse för kultur och humaniora. Kjell har sett över Romateaterns ekonomi och organisation och hans huvudsakliga uppgift som styrelseordförande är att fortsätta värna om dessa områden och att, tillsammans med de övriga i styrelsen, långsiktigt utveckla Romateaterns varumärke, ekonomiska stabilitet och organisationsmässiga utveckling.

Calle Ljunggren Ledamot i Romateaterns styrelse

är utbildad på Handelshögskolan i Stockholm och har arbetat som Administrativ och Utvecklingschef på Uppsala stadsteater, och nu som producent och ekonomikonsult i egen firma. Calle har tidigare varit tf VD på Folkoperan, Administrativ chef på Folkoperan, Försäljningschef på Unlimited Group och Ekonomichef på Ski Unlimited.

Nina Pontén Medarbetare & Ledamot i Romateaterns styrelse

är utbildad vid Teaterhögskolan i Stockholm och är verksam som skådespelare, regissör, pedagog, dramaturg och översättare – med arbetsplatser som Stockholms Stadsteater, Malmö Stadsteater, Göteborgs Stadsteater, Uppsala Stadsteater, Parkteatern, Örebro Länsteater, Thesbiteateret i Norge m.fl. Sedan 1996 är Nina medarbetare på Romateatern med arbetsuppgifter både bakom och på scenen, bland annat som Titania/Hippolyta i ”En midsommarnattsdröm” 2002. I tjugo år, sedan 1997, har Nina stått bakom textbearbetning och nyöversättning på Romateatern och därmed, genom åren, varit essentiell i att tillgängliggöra Shakespeare för en bred publik. Nu senast översatte Nina Romateaterns uppsättningar av ”Komedi av misstag” 2014, ”Fåfängt frieri” 2015 och ”Lika för lika” 2016.

Kirsten Åkerman Ledamot i Romateaters styrelse

började jobba som presschef på Amnesty som 25-åring och gick vidare till UD och regeringskansliet, jobbade några år i riksdagens utredningstjänst och byggde upp riksdagens EU-Upplysning för att sedan gå över och bli presschef i Svenskt Näringsliv, hoppade ut och blev egenföretagare och jobbar nu som regionchef för Svenskt Näringsliv på Gotland och resten av min tid bygger jag hus i katastrofområden och utvecklar entreprenörskap som ett alternativ till bistånd ibland annat Östafrika. Har starka känslor för konst och kultur och tror att livet ska nalkas med nyfikenhet, ödmjukhet och humor.

Organisation

Romateatern AB med org.nummer 556511-9863 har sitt säte på Gotland. Romateatern ABs ägande drivs av en ideell förening.

Ekonomi
Romateaterns föreställningar produceras i nuläget utan stöd av stat och kommun. Romateaterns överlevnad är helt beroende av våra samarbetspartners.

Verksamhet
Romateatern är en fri professionell teatergrupp som sommaren 1989 gav sin första sommarföreställning i Roma klosterruin på Gotland.

Genom åren har Romateatern bl.a. iscensatt ”Kung Lear” 2001 som sågs av 25 755 personer, ”En midsommarnattsdröm” 2002 som sågs av 27 227 personer och ”Mycket väsen för ingenting” 2004 som sågs av c:a 25 000 personer.

Fördelning av åskådare

  • Gotlänningar: 22,0%
  • Sommargotlänningar: 17,1%
  • Stockholm med kranskommuner: 21,7%
  • Landet i övrigt: 35,0%
  • Utländska turister: 4,2%

Cirka 10% av Romateaterns publik är barn och unga.

Varför William Shakespere?

När nittonhundratalet led mot sitt slut utnämndes William Shakespeare till årtusendets författare, vilket väl för de flesta inte var någon större överraskning. Inte för oss på Romateatern heller. Shakespeare är lika solklar för oss som den Gotländska sommarhimlen. Skönheten i Shakespeares språk, den finurliga humorn i hans texter, situationskomiken, hans spännande och djuplodande kvinnoporträtt och inte minst den allmänmänskliga tematiken i hans pjäser - gör att han fortfarande berör och är lika aktuell nu som för fyrahundra år sedan. Dessutom tycker vi att Roma klosterruin och William Shakespeare är en oslagbar kombination!


"Roma klosterruin från 1100-talet är en magisk sommarscen. Stenvalven bär en kraftfull närvaro av samlad dag, ljuder tyst av århundraden och skapar mäktiga volymer av yta och höjd mot vilket nuet studsar."

SVENSKA DAGBLADET

"En av Sveriges vackraste teaterscener."

KULTURNYTT

"Shakespeare i Roma känns som en perfekt mix av populär- och finkultur."

SVENSKA DAGBLADET

"Att se Shakespeare i klosterruinen, med en gammal filt om knäna, känns numera omistligt."